0406753170 mutsfit@gmail.com

Muistan itse kun sain esikoisen maailmaan perinteisesti (pitkän ja vaiheikkaan) synnytyksen jälkeen ja olisi pitänyt olla ehkä väsynyt ja onnellinen, mutta siinä tilanteessa koin olevani vain selviytyjä ja suuresti helpottunut. Huokaisin synnytyksen jälkeen että, ”nyt se on ohi”, johon kätilö totesi että, ”ehei, nyt se vasta alkaa”. Kätilö tarkoitti ilmeisesti lasten kasvatusta ja koko äitiyden taivalta. Ja tottahan se oli, että synnytys oli paljon paljon lyhyempi verrattuna siitä palautuminen.

Synnytyksen jälkeen on normaalia, että kehossa on erilaisia tuntemuksia palautumisen eri vaiheissa. Kehon luonnollista toipumista tapahtuu eniten 8 viikkoa synnytyksestä, minne usein neuvolan jälkitarkastuskin sijoittuu. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että sen jälkeen keho on ennallaan ja kaiken pitäisi olla jo kunnossa. Kehon palautumiseen kokonaisuudessaan kestää jopa 1-2 vuotta synnytyksestä. Huonot uutiset ovat, että kehon palautumiseen vaikuttaa tosi monia asia, eikä yhtä ainoaa ratkaisua palautumiseen ole. Hyvät uutiset ovat, että voit vaikuttaa itse moniin näistä asioista. Mitkä oireet menevät tavallisesti ajan kanssa ja kotihoitoisesti ohitse, ja mihin kannattaa hakea apua? Aina silti kannattaa kysyä ammattilaiselta, oli mikä tahansa mietityttävä asia, josta et tiedä itse mistä vaiva johtuu ja miten sitä hoidetaan.

Millaiset oireet ovat normaaleja/tyypillisiä synnytyksen jälkeen ja menevät ohi ajan ja itsehoidon myötä?

 

  1. Haavojen kirvely ja arkuus ovat useille tuttuja kavereita pian synnytyksen jälkeen. Kotikonstit eli kivunhoito, suihkuttelut, ilmakylvyt, liikkuminen ja lepo sopivassa suhteessa auttaa usein näihin ja muutamista päivistä muutamiin viikkoihin kivut pitäisi jo helpottaa.
  2. Kehon väsyminen. Synnytys on iso muutos koko keholle ja kehon painopiste muuttuu. Aluksi selän asentoa voi olla haastavaa hallita ja se aiheuttaa kropan väsymistä. Huomioi alusta asti silti kehon kannattelua vauva-arjessa ja hyvän ryhdin hakemista, sillä se edesauttaa palautumista.
  3. Matalat hemologiini, eli synnytyksen jälkeinen lievä anemia. Verenvuodon takia voi olla viikkoja väsymystä, huonoa oloa ja huimausta. Huolehdi terveellisestä ruokavaliosta. Rauta-arvot tasoittuvat yleensä pikkuhiljaa. Rautalisän käyttö arvioidaan yksilöllisesti, ja täytyy muistaa, ettei niiden teho vaikuta samantien.
  4. Vatsan pömpötys. Vatsalihakset palautuvat synnytyksestä pikkuhiljaa ja on normaalia, ettei vatsa ole heti synnytyksen jälkeen ennallaan. Malta siis perinteisten vatsalihasharjoitusten kanssa, keskity syviin lihaksiin ja hanki apua jos vatsa ei lähde palautumaan kotikonstein. Lisää vatsalihasten erkaumasta täältä http://mutsfit.fi/asioita-joita-et-ehka-tiennyt-vatsalihasten-erkaumasta/
  5. Tunnottomat kohdat. Alatiesynnytyksen jälkeen voi olla tunnottomia kohtia tai vastaavasti kosketusarkoja ja samoin sektiohaavassa voi olla tunnottomuutta. Tunnon palautuminen alueelle tapahtuu yleensä varsin hyvin, sillä lantion on verekäs alue. Kun haavat ovat parantuneet, voit lisätä tuntoherkkyyttä eri keinoin, kuten hieronnalla ja sivelyillä. Sektioarvesta voit lukea lisää http://mutsfit.fi/sektiosynnytyksesta-palautuminen/
  6. Mielialojen vaihtelut. Raskaus ja synnytys on myös isoja hormonaalisia muutoksia ja iso muutos elämässä muutenkin, ja tämä voi aiheuttaa monenlaisia tuntemuksia. Mielialat voivat vaihdella riemusta epätoivoon, nauruherkkyydestä itkuherkkyyteen ja ylipirteydestä uupumuksen tuntemuksiin. Mielialojen vaihtelut tasaantuvat yleensä pikkuhiljaa, ja alat pikkuhiljaa olemaan taas oma itsesi 😀

 

Millaiset oireet kertovat siitä, että palautuminen on ottanut takapakkia ja tarvitset todennäköisesti jatkohoitoa?


1. Merkit tulehduksesta, kuten kuume, punoitus, kova turvotus missä kehonosassa tahansa.

2. Jälkivuoto muuttuu runsaammaksi, kokkareiseksi tai punaisemmaksi > nämä kannattaa  aina selvittää.

3. Virtsankarkailu. Tämä nolo vaiva voi olla vähän aikaan synnytyksen jälkeen, mutta pitkittyessään se ei ole enää normaalia. Mikäli virtsankarkailua esiintyy vielä 12 viikkoa synnytyksen jälkeen, on todennäköisempää kärsiä vaivasta myöhemmässä elämänvaiheessa -> eli vaiva uusiutuu helposti, joten huolehdi lantionpohjalihasten kunnosta, vaikka oireet loppuu.

4. Lantionelinten laskeumat. Eli paineen tunnetta lantionpohjassa, tunnet tai näet, ettei kaikki ole kohdillaan. Vaivaan voi liittyä myös virtsaamisen- tai ulostamisen vaikeutta. Arvioidaan ja hoidetaan fysioterapian keinoin, tarvittaessa leikkaushoito. Lue lisää aiheesta http://mutsfit.fi/laskeumien-kuntoutus/

5. Pitkittyneet kiputilat, esimerkiksi alaselässä, vatsassa tai lantionalueella. Voi viitata mm. vatsalihasten erkaumaan, kehon epätasapainoon ja laskeumiin. Kannattaa tarkastuttaa asiaan perehtyneeltä vatsalihasten tilanne ja koko kehon tarkastus (lihaskireydet jne.)

6. Synnytyksen jälkeinen masennus. Pitkittynyt alakulo , jatkuva ”Baby Blues”. Masennukseen viittaavat oireet tulee ottaa tosissaan ja hakea apua riittävän ajoissa. Selvitä myös rauta-arvot, verenpaine ja verensokerit,  jotta tiedät mistä oireet johtuvat.

Onneksi Suomessa on neuvolatoimintaa, josta saa moniin kysymyksiin vastauksia sekä apua. Neuvolan kautta kannattaa kysyä myös, jos on epävarmuutta siitä, mistä hoitoa lähdetään hakemaan. Mieluummin kysyy ja varmistaa itseä mietityttävät asiat, sillä monien vaivojen pitkittyessään niiden hoitokin kestää pidempään.

BTW Esikoispoika täyttää pian 6 vuotta ja tottahan kätilö puhui, kasvatustyö on kovaa hommaa ja vaatii sinnikkyyttä vielä enemmän kuin synnytys.. mutta ei onneksi ihan samalla taajuudella 😀

Huolehdi vauvan hyvinvoinnin lisäksi itsestäsi mutsi <3

Liisa Kinnunen

Liisa Kinnunen

fysioterapeutti

Olen kolmen lapsen äiti ja erikoistunut raskausajan ja synnytyksen jälkeiseen kuntoutukseen ja hyvinvointiin.