0406753170 mutsfit@gmail.com

Miksi vatsa ei aina palaudu synnytyksestä?

Vatsa kasvaa, venyy ja muotoutuu raskauden aikana. Se voi olla iso, pieni, soikea, pallo, leveä, pysty.. eli hyvin yksilöllinen. Usein vatsaa ihastellaan raskausaikana ja useat äidit nauttivat kauniista naisellisen pyöreistä muodoista.

Vatsan malliin raskaana ei juurikaan voi vaikuttaa, ainakaan siihen mihin suuntaan se kasvaa. Myöskään siihen ei voi vaikuttaa, kuinka paljon lapsivettä on, montako lasta massussa on ja millainen kudostyyppi sattuu olemaan.

Se mihin jo raskausaikana voi vaikuttaa liittyen vatsaan on, kuinka paljon vatsa kasvaa, eli tuttu juttu ruokavaliolla ja liikunnalla pystyy vaikuttamaan kehonkoohtumukseen ja siihen, että raskausaikana painoa kertyisi kohtuullisesti.

Myös siihen voi vaikuttaa, miten vatsaa kannat. Ja tällä on paljon myös vaikutusta palautumiseen. Raskausaikana kannattaa kiinnittää huomiota ryhtiin, sillä se aktivoi syviä vatsalihaksia, ennaltaehkäisee kiputiloja ja nopeuttaa palautumista. Toki myös ryhti ja asennot kaikissa toiminnoissa aktivoi syviä lihaksia niin työssä, arjessa kuin harrastuksissa. Liiallinen istuminen passivoi myös ryhtilihaksia, joten mahdollisuuksien mukaan pyrkiä välttämään pitkiä istuma-aikoja odotusaikana.

Raskausaikana voit myös erillisillä treeneillä vaikuttaa vatsaan, ja ennaltaehkäistä pömppistä. Eli VÄLTTÄÄ liian kovia vatsanseinämiä venyttäviä harjoituksia ja KESKITTYÄ lantionpohjanlihaksiin ja muihin ryhtilihaksiin heti raskauden alusta asti — unelmatilanteessa jo ennen raskautta. Vatsalihakset ja vatsalihasten välissä oleva jänne sauma linea alba venyy raskausaikana, joten suoria ja pinnallisia vinoja vatsalihaksia ei suositella tehtäväksi. Myös liian raskailla painoilla tehtävät treenit eivät ole suositeltavia, esimerkiksi kovilla painoilla tehtävät kyykyt ja maastavedot eivät ole suositeltavia raskausaikana.

Toki myös synnytys on asia, joka vaikuttaa myös vatsan palautumiseen. Siihen kannattaa valmistautua ja ottaa selvää miten mitkäkin asiat vaikuttavat synnytyksen edistymiseen ja toisaalta myös palautumiseen. Kaikkiin toki ei aina voi itse vaikuttaa, mutta useimpiin asioihin voi valmistautua niin henkisesti kuin fyysisesti. Esimerkiksi tietoiset lantionpohjalihasten harjoittelut edistävät synnytystä, sillä avautumisvaiheessa lantionpohjalihakset ovat aktiiviset kun taas ponnistusvaiheessa ne tulisi olla rentona. Ja älä ole siinä harhaluulossa, että sektio pelastaa lantionpohjalihasongelmat, sillä arpi voi aiheuttaa myös niitä ja arpi toisaalta voi olla asia, joka heikentää vatsalihasten palautumista (tunnon palautuminen, syvien lihasten aktivoituminen jne). Myös synnytyksessä käytetyt apuvälineet vaikuttavat siihen, kuinka esimerkiksi lantionpohjan lihakset lähtevät palautumaan.

 Usein kun ollaan toivuttu synnytyksestä ja aletaan miettimään palautumista, ensimmäisiä mietintöjä on paljon muutoksia kokenut vatsa. Vatsalle onkin kehittynyt kehonosista eniten lempinimiä. Tämä kertoo asian tärkeydestä. Vatsa onkin kehon tukipilari, joten on syytäkin huolehtia että se on vahva ja kunnossa!

Miksi vatsa ei palaudu aina luonnollisesti synnytyksestä? Miksi osalla vatsa palautuu itsestään ja raskaudesta ei näy päällepäin jälkeäkään? Se kannattaa muistaa, että kaikki muutokset ja vaivat eivät näy ulospäin. Vatsalihakset voivat olla vielä erillään (suorien vatsalihasten erkauma) ja vatsalihakset voivat olla heikot, vaikka vatsa näyttäisi normaalilta. Toisaalta taas pömppisvatsa ei aina kerro, että vatsalihakset olisivat heikot. Usein selkeä erkauma näkyy kuitenkin siten, että muutoin on palautunut, ja on hoikkanen mutta vatsa näyttää edelleen raskausvatsalta. Vatsan palautumiseen liittyy myös vaiettu ja nolosteltu vaiva, virtsankarkailu. Erkaumalla ja virtsankarkailulla on yhteys, ja joskus käy niin, että lantionpohjalihaksissa on toimintahäiriöitä, joka vaikuttaa myös sitten vatsan palautumiseen.

Mikäli vatsassa on heikko tuki ja vaivaksi on jäänyt esimerkiksi vatsalihasten erkauma, todennäköisesti ajoittain vaivaavat myös selkävaivat. Heikon tuen vuoksi selkä on kovilla, etenkin fyysisten ponnistelujen yhteydessä. Toisaalta myös jo ihan seisominen voi väsyttää selkää, jos ryhtilihakset ovat heikot. Tämän vuoksi siis ryhdin ylläpitoa painotetaan jo raskaana, ei muodon vuoksi! Vatsan palautumiseen vaikuttavat yksilölliset tekijät, joihin ei voi vaikuttaa, mutta on paljon asioita joihin voi vaikuttaa jo raskaana ja pian synnytyksen jälkeen, niinkuin yllä kirjoitin.

Asia, joka usein unohtuu vatsalihaksia kuntouttaessa on se, vatsalihasten kuntoutuminen on kokonaisvaltainen juttu. Ainoastaan vatsalihasharjoitukset eivät riitä asiaan vaan, siihen liittyy kokonaisvaltainen terveys elämäntavoista liikkumistottumuksiin ja ruokavalioon. Usein unohtuu, että kaikilla on vaikutuksensa kaikkeen.

Vatsan palautumiseen liittyy myös yhteyksiä muihin vaivoihin ja toimenpiteisiin, jotka kannattaa myös huomioida kuntoutuksessa. Näitä ovat esimerkiksi tyrät, elinten laskeumat, krooninen yskä (altistaa mm. laskeumille), sektiot ja muut leikkaukset. Näihin vaivoihin tarvitaan alaan erikoistunutta asiantuntijaa, jotta saat aloitettua myös oikeanlaiset ja sinulle sopivat lantionpohjalihas- ja vatsalihasharjoitukset.

Jos nyt on tilanne, että olet jo synnyttänyt ja vatsa ei ole vielä palautunut, älä lannistu, älä luovuta!

Voit edelleen aloittaa kropan kuntouttamisen. Vatsan ei tarvitse näyttää siltä että näytät siltä kuin olisit loppuelämän raskaana eikä kannata turhaan kärsiä ikävistä vaivoista. Usko tai älä, että lihakset eivät ole karanneet mihinkään, vaikka olisivat väliaikaisesti muuttaneet tai laiskistuneet!

 

Kirjoittanut Liisa Kinnunen, fysioterapeutti