0406753170 mutsfit@gmail.com

Lantion elimen laskeumassa lantionpohjan sidekudos- ja lihasrakenteista muodostunut tuki synnytyselimille ja lantion muille elimille pettää. Tästä seurauksena on lantionpohjan kudosten liiallinen venyminen ja laskeuman synty.

OIREET

Tavallisimmat oireet ovat painontunne alavatsalla sekä virtsaamiseen ja ulostamiseen liittyvät ongelmat. Altistavia tekijöitä laskeumille ovat raskauden ja synnytysten määrä, kookkaan lapsen synnyttäminen, synnytyksen ponnistusvaiheen pitkittyminen ja hormonaaliset tekijät. Muita laskeumille altistavia tekijöitä ovat vatsaontelon painetta nostavat tilanteet, kuten krooninen yskä, ummetus sekä ylipaino, jotka voivat johtaa lantionpohjan rakenteiden liialliseen venymiseen.

LASKEUMA TYYPIT

Laskeumat jaotellaan sen mukaan, mikä osa lantion elimistä laskeutuu ja ovat sen vaikea-asteisempia, mitä alemmaksi ne ulottuvat. Yleisin laskeumatyyppi on emättimen etuseinämän laskeuma (cystocele), missä virtsaputki tai virtsarakko laskeutuu (kuvio 1). Emättimen takaseinämän  ja lantionpohjan lihasten venyminen voivat aiheuttaa peräsuolen pullistuman, josta käytetään nimitystä rectocele (kuvio 2). Pelkkä kohdun laskeuma (descensus uteri) syntyy yleensä kohdunkaulaa ja emättimen yläosaa tukevien sidekudosjuosteiden ylivenyttymisen johdosta (kuvio 3).

Kuvio 1. Emättimen etuseinämän laskeuma (cystocele)

 

Kuvio 2. Emättimen takaseinämän laskeuma (rectocele)

Kuvio 3. Kohdun laskeuma(descensus uteri)

KUNTOUTUS

Lantionpohjan fysioterapialla ja säännöllisellä  lantionpohjan lihasten harjoittelulla voidaan hoitaa ja ennaltaehkäistä alkavia ja lieviä laskeumia. Aktiivisen harjoittamisen lisäksi on tärkeää ottaa huomioon wc-asennot ja ”vessajumppa”. Vastaanotollani lihasharjoittelun lisäksi ohjaan asiakkaalleni wc-asennot, jotka voivat helpottaa laskeumista johtuvien virtsaamis- ja ulostamisongelmia. Esimerkiksi emättimen etuseinämän laskeumassa pytyllä eteenkallistuminen voi auttaa jäännösvirtsan tyhjentymistä kun taas peräsuolen laskeumassa taaksekallistus voi helpottaa ulostamista. Lisäksi on muistettava ettei vessassa saa ponnistaa lantionpohjalla ettei lihasrakenteet veny entisestään.

Säännöllistä treeniä ja rauhallisia vessahetkiä! 🙂

Kirjoittaja: Linda Nieminen, lantionpohjan fysioterapeutti ja seksuaalineuvoja

 

Lähteet:

Balmforth, J. – Robinson, D. 2007. Pelvic organ prolapse. – Teoksessa Evidence-Based Physical Therapy for the Pelvic Floor-Bridging Science and Clinical Practice (toim. K. Bø – B. Berghmans – S. Mørkved – M. Van Kampen), 233-240. New York: Elsevier

Paananen, U. – Pietiläinen, S. – Raussi-Lehto, E. – Väyrynen, P. – Äimälä, A. 2009. Kätilötyö. Helsinki: Edita.

Ospelt, V. 2006. Prolapse. – Teoksessa The Pelvic Floor (toim. Carriere, B – Feldt, CM), Stuttgart – New Yourk: Georg Thieme Verlag, 374-399.

Urogynecology and Pelvic Surgery 2014. Cystocele. Osoitteessa: http://www.urogynecologycenter.com/cystocele.shtml. 9

Ylikorkala, O. – Tapanainen, J. 2011. Naisten taudit ja synnytykset. Helsinki: Duodecim.