0406753170 mutsfit@gmail.com

Olipa kerran vatsalihasten erkauma, joka alkoi kiusaamaan erityisesti synnyttäneitä äitejä. 

Vatsalihasten erkauma on viime aikoina ollut pinnalla niin mediassa kuin äitien huulilla. Tapahtuma on luonnollinen raskausaikana ja osallahan se palautuukin ”itsestään” parissa kuukaudessa synnytyksen jälkeen – onnenpekat! 😉

Mitä sitten jos ei palaudukkaan? Eli vatsa jää ikuisesti sellaiseksi? 
Ehkä oletkin kuullut, mitä asia tarkoittaa ja mitkä ovat tyypillisiä tunnusmerkkejä, eli..

1. Pömpöttävä vatsa, joka ei palaudu, vaikka muutoin olisi aikalailla ”päällisin puolin” palautunut synnytyksestä..eihän se kolo komiassa tai pieni pömppis vauva kainalossa, mutta kun se vaikuttaa moneen muuhunkin, kuten, 
2. Keskivartalon hallinnan puutetta eri liikkeissä ja vaikeutta ylläpitää ryhtiä
3. Jatkuvista alaselkäkivut, ehkä virtsankarkailuakin ja vaikeus harrastaa haastavampia liikuntalajeja

Kuvittele, että appelsiinistä otetaan yksi pala pois, ja asetetaan se pöydälle. Ei pysy enää niin hyvin paikoillaan kuin kokonaisena. Entä sitten jos vierität hajonnutta appelsiiniä, meno ei ole kovin sujuvaa ..verrattuna ehjään appelsiiniin. Vatsalihasten erkaumaa voi verrata tähän. Kun jännesauma on venynyt ja heikko, puuttuu keskikropasta isolta alalta tuki, jolla on vaikutusta koko kehon toimintaan >> eikä pelkästään vatsan ulkonäköön. 

Lyhyesti jos puhutaan synnyttäneen erkaumasta, tapahtumaketju on usein seuraavanlainen:

1. Vatsanseinämät, kuten moni muukin paikka > venyy ja löystyy raskausaikana, jotta vauveli mahtuu sinne ja sieltä pois
2. Synnytyksen jälkeen vatsalihakset lähtevät palautumaan luonnollisesti ja palautumista voi edesauttaa eri keinoin myös itse, mutta usein ne unohtuvat ymmärrettävästi vauvahuurussa
3. Aina vatsalihakset eivät palaudu ennalleen monista eri syistä johtuen > puhutaan vatsalihasten erkaumasta, ihmetellään sitä hetki..kunnes
4. Hankitaan asiasta tietoa ja ehkä löydetään joku asiantuntija, joka opastaa kuntoutumisessa ja toivo herää: kehon voi saada takaisin kuntoon?!
5. Lähdetään liikkumaan ja tekemään harjoituksia vatsalihasten erkauman ehdoilla ja muutetaan elämäntapoja oikeaan suuntaan > erkauma saadaan usein kuntoutettua
6. Varoitetaan ystäviä malttamaan synnytyksen jälkeisistä liian kovista treeneistä ja opastetaan häntä tekemään oikeanlaisia harjoitteita jo raskausaikana 😉 Tai seuraavan lapsen kohdalla ollaan jo viisaampia..

Ja jos on lukenut ja perehtynyt erkaumaan enemmän, tiedostaa senkin, että voi olla ns. lepoerkaumaa, eli suorat vatsalilhakset tulevat vatsarutistuksessa yhteen, mutta levossa vatsassa voi olla ammottava aukko. Ja tämä on se puuttuva palanen. Se ei ole onneksi karannut, se on vain venynyt niin kuin jumppanauha. Jumppanauhat repeää harvoin ja ne palautuu usein omiin mittoihinsa, niinkuin jännesauma… eli kyllä, sinunkin jännesauma voi saada voimaa ja vahvistusta! Tiedetään, että harjoitusta tarvitaan, mutta usein unohdetaan muutama muukin tärkeä juttu, ja niitä ovat mm.:

asioita, joita et välttämättä tiennyt vatsalihasten erkaumasta:

  • Kuntoutumisessa huomioidaan koko kehon toimintaa ja elämäntapoja > ei riitä että aktivoidaan pelkästään navan seutua
  • Ravintoaineen puutokset voi hidastaa palautumista, koska kollageenit eivät saa riittävästi ravintoaineita
  • Yksipuoliset työskentelyasennot hidastavat palautumista
  • Epäergonomiset nukkumis-, seisomis-, ja istumisasennot vaikuttavat myös!

Ja moni moni muukin asia, mistä haluat ehkä tietää..? 

Ja ennenkaikkea sen mitkä asiat taas edistävät palautumista? Tarvitset ymmärryksen koko kehon toiminnasta ja nykytilastasi. Opetan itse asiakkaitani havainnoimaan omaa kehon toimintaa, sillä kenelläkään ei ole aikaa näyttää kaikkia eri jumppaliikkeitä ja harjoitteita, mitkä sopii sinulle ja mitkä ei. Tämän vuoksi ohjaus on paljon opettamista ja äidit pystyvät huomioimaan ja arvoimaan kehon toimintaa myös ITSE, kun ensin tietävät miten.
Mikäli kokee, ettei kehoa hahmota synnytyksen jälkeen ja on vaikeaa arvioida tilannettaan, kannattaa ottaa yhteyttä esimerkiksi Suomen Äitiysfysioterapeutteihin https://www.aitiysfysioterapia.fi/

Jos haluat lisää ohjeistusta ja vinkkejä arkeesi, niin suosittelemme osallistumaan synnyttyttäneille äideille suunniteltuun nettikurssillemme, asuit sitten Inarissa tai Keravalla tai missä päin maailmaa tahansa.. 🙂

MutsFit Masu-verkkovalmennus